About ‘Desert of the real’

Het begon allemaal met ‘The Matrix’, een film van Lana en Lilly Wachowski 1999.

Welcome to the desert of the real“ zegt Morpheus tegen hoofdpersonage Neo in The Matrix.

“What is real? How do you define real? If you’re talking about what you can feel, what you can smell, taste and see, then real is simply electrical signals interpreted by your brain.”

 
 
 
 

Kunnen we de realiteit eigenlijk wel zien? Daar is al over gefilosofeerd door Baudrillard (Simulacra and Simulation) tot zelfs ver terug door Plato en Socrates (Mimesis).

In onze gehele geschiedenis bestaat er al de drang om de werkelijkheid na te bootsen. Met de komst van fotografie en film zijn we in staat de werkelijkheid te reproduceren. De realiteit weergeven is echter onmogelijk. Want wat met de realiteit buiten het kader?

“Have you ever had a dream Neo, that you were so sure was real? What if you were unable to wake from that dream, Neo? How would you know the difference between the dream world and the real world?”

 
 

Creative treatment of reality

 
 

Beeld is gemanipuleerd, omdat het beeldkader alleen al een keuze is. Of omdat een scene bedacht en ge(re)construeerd is. En wat verdwijnt in de montage en wat blijft?

Als documentairemaker ben ik daar heel bewust mee bezig. Enerzijds wil je de realiteit laten zien, en die geen geweld aandoen. Anderzijds wil je daar ook creatief mee omgaan. Dat maakt je verhaal ook duidelijker of nog realistischer. Creative treatment of reality noem ik dat. 

Als regisseur van een corporate movie wil ik hier net mee spelen. Ga ik bewust beeld manipuleren, scènes bedenken. Durven. Een droomwereld zegt meer over verlangens. Surrealisme soms meer dan de realiteit en in hyperrealiteit kan je ontsnappen in een totale fantasie.

Mensen geloven niet meer in de bedrijfsfilm die alleen maar de beste kant van het bedrijf laat zien, vol met happy working people.  Meng er portie realisme door, of noem het authenticiteit en je krijgt een verhaal met een boodschap. Een film moet pakken en blijven plakken. Door authenticiteit, door originaliteit, door creativiteit.

Als regisseur, als bedrijf moet je je bewust zijn van je publiek. Elk individu, elke kijker, heeft een eigen blik, een eigen interpretatie van beeld. Voor iedereen geldt er als het ware een andere waarheid, een eigen perceptie van realiteit.

De kunst is het subjectieve objectief te maken en je verhaal te vertalen naar een groot publiek. Iedereen bereiken doe je nooit goed. De vraag is dus wie je wil bereiken en wat je je  publiek wil laten doen?

Dus Welcome to Desert of the real, waar we blanco beginnen, en met verbeelding, fantasie en creativiteit een wereld scheppen waar we jouw verhaal, jouw realiteit in vertellen. Doordacht, de actie en de reactie!

Let me make your real! Of was het reel?